De campagne ‘AAN in het donker’

AAN in het donker
1129 keer bekeken

De campagne ‘AAN in het donker’ is er om fietsers erop te wijzen wat het belang is van goede verlichting. Niet alleen voor zichzelf, maar vooral zodat ze goed zichtbaar zijn voor andere verkeersdeelnemers.

De klok is weer verzet en dat betekent dat het weer sneller donker is. Fietsers in het verkeer zijn kwetsbaar en daarom is het belangrijk dat zij goed zichtbaar zijn. Met de campagne "Aan in het donker" willen we bewustwording creëren rondom de noodzaak van verlichting in het verkeer.

Wist je dat?

  • Verlichting niet zozeer voor jouw eigen zicht is maar vooral zodat automobilisten je zien?
  • In de 4 grootste steden van Nederland (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) fietsers gemiddeld minder vaak licht aan hebben dan in andere steden? Ook gebeurt dit minder vaak volgens de regels.
  • Jongeren en jongvolwassenen in verhouding minder vaak verlichting aan hebben dan ouderen?
  • Het achterlicht het belangrijkst is? Omdat je het achteropkomende verkeer niet kunt zien aankomen.

Waarom geen licht?

Fietsers weten dat fietsverlichting belangrijk is. Maar toch fietsen ze te vaak zonder verlichting. Bijvoorbeeld omdat ze verlichting vergeten, de batterijen leeg zijn, het licht kapot is of omdat hun verlichting gestolen is.

Hoe val jij op?

Je kan zelf al veel doen om op te vallen in het verkeer.

  • Zet je fietslicht aan. Ook bij regen of mist is verlichting verplicht.
  • Check je fiets. Is jouw fietsverlichting en -reflectie in orde?
  • Val op met je kleding. Bij regen, schemering en in het donker valt felle​ of lichtgekleurde kleding het beste op. Reflecterende strips helpen ook om beter op te vallen.

De campagne ‘AAN in het donker’ maakt fietsers bewust van de gevaren en oplossingen rondom fietsen in het donker. Sta jij al AAN?

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen