‘Je moet je voorstellen dat de Elzenstraat een smal straatje is’, legt schooldirecteur Bas Evers uit. ‘Elke dag komen zeshonderd leerlingen naar onze school. Jarenlang stond er altijd een file, waar fietsende of steppende kinderen maar doorheen moesten manoeuvreren. Het is gelukkig nooit misgegaan. Maar het was altijd een chaotische toestand.’
Nu is de straat voor een pilot een half jaar lang omgedoopt tot Schoolstraat. Van 08.15 tot 08.45 uur en van 14.45 tot 15.15 uur zijn auto’s verboden. Bewoners, busjes van de buitenschoolse opvang of hulpdiensten hebben een vrijstelling.
Pleistertjes plakken
Evers probeerde lang andere oplossingen te vinden voor de opstoppingen in de straat. Hij attendeerde ouders in de nieuwsbrief op hun autogebruik. Of hij vroeg aan de conciërges om ouders aan te spreken. ‘We hebben ook weleens met kinderen bonnetjes uitgeschreven. Het waren pleistertjes die kortstondig werkten. Ouders willen uit gemak zo dicht mogelijk bij de school te parkeren.’
Toen hij voor de zoveelste keer samen met de buurt om tafel ging, besloten beide partijen dat het tijd was voor een andere aanpak. Ze stapten naar de gemeente om het probleem op de politieke agenda te krijgen. Het was een gouden zet. ‘Wethouder Rik Grashoff steunde het initiatief. Hij zag een pilot rondom een Schoolstraat wel zitten.’
‘Ouders moesten in het begin wennen’, vervolgt de directeur. ‘Maar we hebben vooraf goed uitgelegd wat ze konden verwachten en waarom we de Schoolstraat wilden. Nu zien ze in hoe fijn het is om rustig door de straat te kunnen wandelen en fietsen, en even te kletsen met hun kind. Ze parkeren nu bijvoorbeeld bij de Albert Heijn, wat 5 minuten lopen is.’
Experimentele fase is gestart
Evers hoopt dat de Schoolstraat een permanente gedragsverandering teweeg brengt. Het is namelijk ondoenlijk om elke dag mensen in te schakelen om te handhaven, geeft de directeur aan. ‘We experimenteren nu door één à twee keer per week het verbodsbord niet plaatsen. We hopen dat het een attitude wordt dat ouders onze school een half uur voor en een half uur na schooltijd met de auto mijden.’
Over een maand - in maart - is de evaluatie. Ouders, de buurt, de politiek: iedereen wordt er bij betrokken. ‘De pilot lijkt een succes. We moeten zuinig zijn op onze kinderen, dus ik wil het zeker doorzetten. Sterker, ik pleit voor een Schoolstraat bij elke school.’