Top je blijft BOB

1687 keer bekeken

Iedereen weet dat alcohol en verkeer niet samengaan. Toch is nog altijd 1 op de 5 verkeersslachtoffers het directe gevolg van alcohol in het verkeer.

Thema

Alcohol en drugs

Doelgroep

Bestuurders van personenauto's
Beroepsvervoerders

Waardering

0

Gemeente

s-Hertogenbosch

De Bob-campagne is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en zijn campagnepartners. Dat zijn provincies, gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, Stichting Verantwoor Alcoholgebruik, TeamAlert, politie en justitie. De Bob-campagne richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol.

Nieuwe campagne

De BOB campagne motiveert Nederlanders al sinds 2001 om zonder alcohol aan het verkeer deel te nemen en heeft de norm neergezet om niet te drinken als je nog moet rijden. De laatste jaren is er helaas een stagnering te zien in de cijfers. Het aantal mensen dat met alcohol op rijdt, is de afgelopen jaren bijna verdubbeld (van 1,4% in 2017 naar 2,6% in 2022). Alcoholgebruik blijft verantwoordelijk voor 12-23% van de verkeersongevallen en (dodelijke) slachtoffers. Daarom is het nu hoog tijd voor een nieuwe impuls met een heel nieuwe Bob campagne om zo Bob opnieuw onder de aandacht te brengen. We stimuleren automobilisten om zich aan de eigen goede norm te houden, en complimenteren ze daarvoor met de nieuwe campagne: ‘TOP jij blijft Bob’! Zo wordt Bob weer top of mind bij mensen die met de auto op plekken of momenten zijn waar ook alcohol geschonken kan worden. Ook zetten we weer een sterke generieke norm neer dat alcohol en verkeer niet samengaan.

Wist jij dat?

  • De Nederlandse politie bij alcoholcontroles jaarlijks 1 miljoen blaastesten afneemt?
  • Bijna alle Nederlanders vinden dat alcohol en verkeer niet samengaan?
  • Alcohol al na ongeveer 10 minuten je hersenen bereikt?

Ook helpen?

In de presentatie van het Online info uurtje (14 november 2024) vind je alle informatie over de beschikbare middelen. In deze presentatie zie je ook wat het Rijk en de provincie (via het gezamenlijk kanaal Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers) doet en hoe je zelf aandacht kan schenken aan de BOB-campagne. Bijvoorbeeld door de Bob campagne in jullie omgeving zichtbaar te maken via de beschikbare communicatie materialen. De materialen zijn t/m 25 november te bestellen via onderstaande link:

Cookie-instellingen