Fietsers vormen de grootste groep verkeersslachtoffers in Nederland. Zonder maatregelen kan het aantal ernstige ongevallen met fietsers tot 2040 zelfs met 80-100% toenemen. Onderzoek toont aan dat een fietshelm de kans op ernstig hoofdletsel bij een ongeluk met 60% vermindert en de kans op dodelijk hoofdletsel met 70% verkleint. Als iedereen een fietshelm zou dragen, zijn er naar schatting 85 fietsdoden en 2.500 ernstige verkeersgewonden minder per jaar. Om het dragen van een fietshelm te stimuleren, is de campagne Zet 'm op ontwikkeld. De campagne richt zich vooral op ouders van kinderen tot 12 jaar, forenzen tussen 25-65 jaar en ouderen boven 65 jaar. Om de campagne extra aandacht te geven, is 16 april uitgeroepen tot de Dag van de Fietshelm.
Kortingsactie
Om de gedragsverandering te stimuleren krijgen 55-plussers van 16 april tot 1 oktober €20 korting op een fietshelm bij deelnemende fietsenwinkels in Brabant. Bekijk meer informatie op brabantfietshelm.nl
Campagnetoolkit
Voor organisaties en partners hebben we een uitgebreide campagnetoolkit ontwikkeld. Deze toolkit bevat: sociale media content, voorbeeldteksten voor communicatie-uitingen, een voorbeeld persbericht, posters, beeldmateriaal en achtergrondinformatie over de campagne. We hebben alle middelen in een Brabantse stijl ontwikkeld. Download de Brabantse toolkit hieronder.
Wist je dat?
Er veel keuze is in fietshelmen (verschillende vormen, kleuren en prijzen)
- Er ook opvouwbare helmen bestaan die makkelijk in je tas passen
- Een goede fietshelm ongeveer 5 jaar meegaat
- Lichte helmen net zo veilig zijn als zware helmen