Iedereen weet dat alcohol en verkeer niet samengaan. Toch is 1 op de 5 verkeersslachtoffers nog steeds het directe gevolg van alcoholgebruik in het verkeer. Sinds 2001 motiveert de Bob-campagne Nederlanders om nuchter achter het stuur te stappen. Bob heeft de norm gevestigd: als je rijdt, drink je niet.
Toch stagneren de resultaten. Het aandeel bestuurders dat met alcohol op rijdt is bijna verdubbeld: van 1,4% in 2017 naar 2,6% in 2022. Alcohol blijft verantwoordelijk voor 12 tot 23% van de verkeersongevallen en (dodelijke) slachtoffers.
Daarom blijft het belangrijk om Bob onder de aandacht te houden. Met de boodschap ‘TOP jij blijft Bob’ complimenteren we automobilisten die zich aan hun eigen goede norm houden. We maken Bob weer top of mind, juist op plekken en momenten waar alcohol wordt geschonken. Tegelijkertijd versterken we de generieke norm: alcohol en verkeer gaan niet samen.
Campagnetoolkit
Voor organisaties en partners hebben we een campagnetoolkit ontwikkeld. Deze toolkit bevat: sociale media content, posters, stickers, digitale middelen en achtergrondinformatie over de campagne. We hebben alle middelen in een Brabantse stijl ontwikkeld. Download de Brabantse toolkit hieronder.
Wist je dat?
- De Nederlandse politie bij alcoholcontroles jaarlijks 1 miljoen blaastesten afneemt?
- Bijna alle Nederlanders vinden dat alcohol en verkeer niet samengaan?
- Alcohol al na ongeveer 10 minuten je hersenen bereikt?