Als wethouder van de gemeente Drimmelen is Simons elke dag bezig om de wegen in zijn gemeente veiliger te maken. Maar hij wil meer dan dat. ‘De weg stopt niet bij de gemeentegrens’, legt hij uit. ‘Onze inwoners rijden dagelijks door de provincie: voor werk, een dagje weg of een rit naar het ziekenhuis. Het is belangrijk dat gemeentes samenwerken en optreden tegen wegpiraten en gevaarlijke verkeerssituaties.’
‘Wie nog niet overtuigd is van meer samenwerken, adviseer ik 'De staat van verkeersveiligheid 2023' te lezen. In dit rapport staat dat het aantal verkeersslachtoffers toeneemt. Dat is zorgelijk. Het grootste deel van de dodelijke slachtoffers is 60-plus. Bij de doden en slachtoffers zien we dat fietsers een groter risico lopen. We moeten als gemeenten, regio en provincie samenwerken als we deze cijfers willen verlagen.’
Meer voorlichting en controles
Als ambassadeur en wethouder mikt hij zijn pijlen op voorlichting en controles. Die moeten weggebruikers bewuster maken van hun gedrag. Neem bijvoorbeeld de elektrische fiets. ’Het is positief als mensen in plaats van de auto die fiets pakken. We moeten onszelf tegelijkertijd afvragen of iedereen op een elektrische fiets kán rijden: vanaf een bepaalde leeftijd is het moeilijk om de fiets te controleren. Bovendien zijn onze fietspaden niet berekend op e-bikes, met als gevolg dat er meer valpartijen en ongelukken zijn. Daar moeten we wat mee.’
Hij vervolgt: ‘En hoe vaak sta je wel niet voor een groen verkeerslicht en blijft de auto voor je staan, omdat de bestuurder op de telefoon bezig was? En denk je dat die telefoon aan de kant gaat als hij op de snelweg zit? Nee. Ik vind het tijd voor focusflitsers en goede campagnes die indruk maken om dit gedrag te stoppen.’