MONO staat voor 'ongestoord onderweg'. Met de boodschap ‘Rij MONO’ stimuleert de campagne weggebruikers om onderweg met maar één ding bezig te zijn: het verkeer. Want appen, bellen en social media gebruiken leidt af. Net als de navigatie bedienen, online vergaderen of muziek opzoeken tijdens het rijden.
De campagne gebruikt verschillende middelen om dit bericht over te brengen: posters langs de weg, online communicatie en reclames. Naast jaarlijkse communicatiecampagnes voert MONO ook grootschalige handhavingsacties uit in Zuid-Nederland. Verspreid over het jaar voeren politie in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg controles uit op smartphonegebruik achter het stuur.
Een van de gebruikte slogans is 'Mij nie appe'. Deze roept bestuurders op om anderen voor vertrek te laten weten dat ze onderweg gaan en niet gestoord willen worden. Ook spreekt de campagne de verzenders van berichten aan: zij hebben ook de verantwoordelijkheid om geen berichten te sturen als ze weten dat iemand onderweg is.
Campagnetoolkit
Voor organisaties en partners hebben we een campagnetoolkit ontwikkeld en offline materialen die gratis te bestellen zijn. In de toolkit vind je: sociale media content en achtergrondinformatie over de campagne. Online te bestellen zijn posters, stickers, spandoeken, raamstickers en fietshangers. Download de Brabantse toolkit hieronder.
Toolkit MONO
Wist je dat?
- Een bericht lezen meer dan 3 seconden duurt? In 3 seconden leg je bij een snelheid van 120 km/u de lengte van een heel voetbalveld af!
- Veel smartphones een speciale functie hebben om MONO te rijden?
- Het oplichten van je scherm al voor afleiding zorgt? Leg je telefoon daarom buiten je zicht.
- Wist je dat het wisselen van muziek ook gevaarlijke situaties op kan leveren? Maak dus van tevoren je auto-afspeellijst.